Pages

Rakkautta suomalaista muotoilua kohtaan

maanantai 8. syyskuuta 2014

Suvi Valkoisesta Harmajasta pisti aluilleen suomalaista muotoilua kannattavan ja esiintuovan haasteen ja haastoi minutkin. Minulle tämä on hyvinkin ajankohtainen ja sydäntä lähellä oleva aihe. Moni teistä jo varmaan tietääkin, että olen itse muotoilija ja yrittäjän alku. Päätinkin käyttää tilaisuuden hyväksi ja soveltaa haastetta kirjoittamalla aloittelevan yrittäjän näkökulmasta.

Valmistuin muotoilijaksi keväällä 2013. Siitä asti olen miettinyt mitä tällä elämällä sitten tekisi. Oman alan töitä on melko heikosti tarjolla varsinkin Turun seudulla. Kokopäiväiseksi yrittäjäksi alkaminen on taas tuntunut ylitsepääsemättömän pelottavalta. Toisille yrittäminen taas tulee luonnostaan. Tähän mennessä olen valinnut kultaisen keskitien. Olen tehnyt omia juttuja palkkatöiden ohella, jotta mielenkiinto ja ammattitaito pysyisivät yllä. Ilokseni olen saanut huomata, että tuotteeni, joita olen hissukseen kotona kyhäillyt ovat herättäneet myös muiden mielenkiinnon. Mikään ei ole motivoivampaa kuin onnistumisen tunne! Tästä olen saanut paljon virtaa ja itseluottamusta.

Halu ja tahto kehittyä sekä panostaa omaan juttuun on nyt huipussaan! Olen kehitellyt omaa mallistoa, jonka tahtoisin jo markkinoille. Vastassa on silti yksi iso mörkö, raha. Toistaiseksi kaikki itseni sekä tuotteisiini kehittämiseen tarvittava raha ja aika on raavittu omasta selkänahastani, jossa ei tunnu olevan enää kovin paljoa raavittavaa. Usein sitä kuulee myös päiviteltävän design tuotteiden hintoja, ja myönnän syyllistyväni tähän joskus itsekkin. Ensimmäisiä ajatuksia saattavat olla "Mäkin osaisin suunnitella tollasen", "Tuon voisi hyvin tehdä itsekkin" ja "Mikä tossa oikein maksaa?". Harvoin ajatustyö menee kuitenkaan niin pitkälle, että ajateltaisiin kuinka paljon vaivaa sen eteen ollaan nähty. Tuote itsessään voi olla yksinkertainenkin, mutta sen suunnitteluun on todennäköisesti käytetty tuhottomasti aikaa, jotta ollaan löydetty oikea muoto, materiaali ja valmistaja. Eivätkä ideatkaan synny yhdessä yössä. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon markkinointi, pakkaukset, postituskulut, palkat jne. Aika pieni prosentti jää suunnittelijan taskuun. Tästä aiheestahan voisi paasata loputtomiin, mutta säästän teidät siltä tällä kertaa. (Jos aihe kiinnostaa, suosittelen katsomaan Objectified dokumenttielokuvan.)

Suvi ehdotti osa-aikaisten yrittäjien veroprosentin keventämistä. Tuon luettuani olisin voinut halata Suvia niin kovaa, että hänellä olisi ollut vaikeuksia hengittää! Olen aivan samaa mieltä, että tämä saattaisi kannustaa lisää suomalaisia yrittäjiä. Ainakin minua! On muuten ihan älyttömän hienoa huomata, miten suomalaista muotoilua arvostetaan yhä enemmän. Moni bloggarikin on ottanut asiakseen tukea ja tuoda esiin suomalaista osaamista ja tämä on siis tosi hienoa! Erityisesti Modernisti Kodikkaan Kerttu on ansainnut tästä hyvästä syvän kumarruksen, hatun noston ja kiitoksen!

Hankaluuksista huolimatta, on ilahduttavaa nähdä sinnikkäitä yrittäjiä jotka uskovat omaan juttuunsa! Näistä esimerkkinä turkulaiset Saaja ja Olli sekä BeDesign! Vastaavista menestystarinoista saan itsekin motivaatiota, inspiraatiota ja uskoa mun omaan juttuun! Nyt kun olen jo melkein kasvanut aikuiseksi, tiedän että tämä on mun ala ja tässä olen hyvä. Pekka Hyysaloa lainaten, asenne ratkaisee aina! Aikaa riittää siihen mikä kiinnostaa ja ne rahan roposet kerätään kasaan vaikka väkisin. Musta ei tullut lääkäriä, lakinaista tai kauppatieteiden maisteria. Musta tuli muotoilija! Oman elämäni kultamitalisti.

Ja nyt... Hyvät naiset ja herrat, esittelen teille mun rakkaat lapseni, JUTAN by Jutta Tanninen malliston protot. Mallisto tulee tästä vielä kasvamaan, mutta tästä on hyvä aloittaa. Logon on muuten suunnitellut lahjakas ystäväni Sanni Vuori, jota olen hehkuttanut jo aikaisemminkin kylppäripostauksessa. Kyllä Suomessakin osataan!


Kuvassa aiemminkin blogissa vilahtaneet hiirimatto ja kirjekuorilakku. Lisäksi löytyy lasinalusia, rusettiheijastin ja leikkuulauta/tarjoilualusta nahkasilla kantokahvoilla.



Tämä haaste kiertää varmasti monta sisustusblogia, joten minäpä haastan White Trash Diseasen Natan! Ollos hyvä vain Nata! 







22 kommenttia:

  1. Jutta, nuo sinun nahkatuotteesi ovat kauniita!! Haluaisin ostaa itselleni tuon hiirimaton, miten ja mistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Syksyllä tai alkutalvesta avautuu verkkokauppa, josta saa kaikkia tuotteita. Etukäteen voi tilailla sähköpostilla :)

      Poista
  2. Minuakin kiinnostaa miten ja mistä? Tuotteesi ovat aivan ihastuttavia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Näistä riittää kyllä iloa pitkään, sillä nahka patinoituu todella kauniisti! Ja tosiaan virallisesti alan myymään näitä omassa verkkokaupassani lähiaikoina, vielä on vähän epäselvää milloin, mutta mahdollisimman pian! Sähköpostilla voi kysellä etukäteenkin :)

      Poista
  3. Voi miten ihania! Ihastuin heti noihin lasinalusiin! :) Jään innolla seuraamaan mallistosi kehitystä ja uskon, että sinusta kuullaan vielä!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi! Mahtavaa! Lasinalusistakin tulee kivan näköisiä käytössä! Renkula jäljet ei haittaa vaan ne tuovat niihin vielä lisää luonnetta! :)

      Poista
  4. Sun tuotteet ovat kerrassaan upeita! Hauskoja aina nuo kommentit "Minäkin osaisin suunnitella tuollaisen". No mikset suunnitellut? Ja mitä yksinkertaisempi tuote, sitä tärkeämmässä osassa yksityiskohdat ovat. Kuten tuossa sinun pienessä laukussa. Minun mielestä tällaisesta suunnitteluprosessin kulusta pitäisi puhua enemmänkin julkisuudessa. Välillä törmää ihmeelliseen käsitykseen, että tuotteet pitäisi saada ostettua raaka-aineiden ostohinnalla. Unohdetaan, että joku ne kuitenkin suunnittelee, valmistaa, myy ja markkinoi, maksaa toimitilakulut, puhelimet, vakuutukset jne.

    Myyntipaikkaa ja hintoja rohkeasti vain esille! Minä ainakin mielelläni ostaisin tuotteitasi ja markkinoisin eteenpäin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa olen itsekin usein ihmetellyt! Eipä olisi kovin kannattavaa pyörittää bisnestä, jossa tuotteet myydään raaka-aineiden ostohinnalla. Joskus pitäisi tavallisen kuluttajankin astua suunnittelijan/yrittäjän saappaisiin ja miettiä, että millä hintaa itse tekisi saman työn?

      Ja ihan huippua että JUTAN tuotteet ovat saaneet täällä jo näinkin hyvän vastaanoton! Tästä saa suunnittelija tarmoa jatkaa taas eteenpäin ja yritän saada tuotteita myyntiin mahdollisimman pian :)

      Poista
  5. Upeita! Kerro heti, kun saa tilata :) Ja fiksuja sanoja sanoit muotoilualasta. Helppoa ei alan pienyrittäjällä ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei tosiaan ole helppoa, mutta silti sen arvoista! :) Ja sitten kun verkkokauppa avautuu, niin se avautuu rytinällä :D

      Poista
  6. Kauniita tuotteita! Täälläkin kiinnostaa miten ja mistä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia vain kovasti! Pitääkin alkaa hamstraamaan varastot täyteen jo valmiiksi! Mä laitan ilmoituista sitten kun kauppa aukee, mutta sähköpostilla saa kysellä ennakkoon :)

      Poista
  7. Vau! Mahtava teksti, ja tuotteetkin ovat tosi kivoja. Rusettiheijastin on aivan ihana, ja tuollainen hiirimatto on varmaan pakko saada, meidän työpöytää "koristaa" tällä hetkellä poikaystävän ikivanha "ergonominen" hiirimatto...

    Kiva, että haastoit Natan, odotan innolla hänen vastinettaan tähän aiheeseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kiitos kovasti! :) Ymmärrän yskän noiden "ergonomisten" kammotusten suhteen. Mun veljellä oli semmonen, mutta oli pakko tehdä sille viime jouluna lahjaksi hieno nahkainen korvike. Hiirimatoissa on usein se ongelma, että ne on jo lyhenkin käyttöajan jälkeen ihan kamalia, mutta nahka ikääntyy kauniisti ja ajan tuoma patina on vaan plussaa.

      Ja mäkin odotan kyllä, josko Natalta tulis myös uusia näkökulmia tähän aiheeseen!

      Poista
  8. Kylläpä sä osaat! Onnea! Niin hienoja, ja nuo nuden sävyt, oi! Nettikauppaa odotellessa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiiitos! Kyllä mäkin jo odottelen, että saisin kaupan auki :)

      Poista
  9. Hienoja Jutta! Kuule, minäkin olen pyöriskellyt ihan samanlaisien ongelmien kanssa. Aloinkin jo muotoilijayrittäjäksi, pari vuotta oon ollut, töitä vähän.. nyt tämä meidän projekti haukkaa mun elämän. Mutta silti haaveilen, että joku päivä tuon oman malliston/omia juttuja markkinoille..! :D montakertaa kiersin keksintösäätiötä ja muita juttuja, kaikkia tsemppiä ja neuvoja ja rohkaisuja sain, mutta eihän se riitä! tässä maassa on niin vaikea päästä yksin liikkeelle ilman kontakteja... että ihan plääh. :D Toivottavasti saat tuulta siipien alle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Essi! Ei ole helppoa aloittevan yrittän taival tällä alalla varsinkaan jos ei juuri ole omaa pääomaa tai juuri noita tärkeitä kontakteja! Mutta en kyllä vaihtaiskaan alaa enää. Tää on mun juttu! Oon aina tykännyt suunnitella ja tehdä käsillä. Tälleen palkkatöiden ohella on kiva päästä toteuttamaan itseään!

      Mä muistelin et sä olit koulussa kiinnostunut esteettömyydestä ja apuvälineistä. Vieläkö sä oot niitä suunnitellut?

      Poista
    2. Joo olin kyllä kiinostunut ja olen edelleen. Kaikki vaan tössäs siihen, että kun olisin vienyt omaa tuotetta eteenpäin, (ns apuväline, sisustusjuttu) niin ei ollut rahaa eikä tarpeeksi kuninkaita kontakteja. Aattelinpa sitten, että lähetään muualle ja tehään muutama vuosi muita hommia ja kokeillaan sitten uudestaan leijonan voimalla. :) en minäkään tätä alaa vaihda, oma on kyllä. :)

      Poista
    3. Raha on kyllä aina este! Se on mullakin hidastanut tosi paljon, koska oma pääoma ei ole kauheen iso. Mulla on nyt kyllä just hyvä draivi ja motivaatio tähän hommaan, niin on hyvä aika tehdä ja toteuttaa! Toivottavasti säkin pääsisit omia juttuja tuotantoon! Niitä kyllä tarvitaan! Hauskalta vaikuttaa kyllä toi teidän nykyinen projektikin :)

      Poista
  10. Minäkin odottelen innolla nettikaupan avautumista, tuollainen heijastin on pakkosaadaheti-listalla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh! Jeee! Kohta odotus palkitaan! Tavoite on, että kuun vaihteessa aukeis, mutta katsotaan nyt mitä kaikkea vielä eteen tulee ennen sitä.

      Poista

Olisi mukavaa lukea teidän kommentteja. Jätä siis omasi tähän. Kiitos!